google-site-verification=Cf_hv0nZ2VRF70VXy-_h3BP_WITai_BI2a7VZ75Io_A

Waar moet je op letten bij het kiezen van een supplement?

Nu de zomer plaatsmaakt voor het najaar, merken velen van ons een verandering in ons dagelijks leven en welzijn. De dagen worden korter, de temperaturen dalen en de kleuren van de bladeren veranderen. Maar wat misschien niet zo voor de hand ligt, is dat de overgang naar het najaar ook een impact kan hebben op onze gezondheid en welzijn.

Het najaar brengt niet alleen een verandering in het weer met zich mee, maar ook in onze dagelijkse routines en voedingsgewoonten. De verminderde blootstelling aan zonlicht kan bijvoorbeeld invloed hebben op onze vitamine D-niveaus, en de neiging om meer binnen te blijven kan onze inname van bepaalde voedingsstoffen beperken. Dit is precies waarom het belangrijk kan zijn om extra supplementen te overwegen tijdens het najaar.

Supplementen zijn tegenwoordig overal verkrijgbaar en worden vaak gepromoot als de sleutel tot een gezonder leven. Maar hoe kies je nu het juiste supplement? Hier zijn enkele belangrijke overwegingen om in gedachten te houden, zelfs als je geen expert bent op het gebied van voeding en supplementen.

  1.  Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH):

Voor bijna alle vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen is er een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vastgesteld door voedingsdeskundigen. Dit is een gemiddelde hoeveelheid die als richtlijn dient voor de meeste mensen. Het is echter belangrijk om te onthouden dat de ADH een algemene schatting is en dat individuele behoeften kunnen variëren. Het kan heel goed zijn dat jij iets meer of minder van een bepaalde voedingsstof nodig hebt. Lees verder voor meer informatie over dosering.

2. Soort supplement:

Er bestaan verschillende soorten voedingssupplementen, en het is belangrijk om te begrijpen welke het beste bij jouw behoeften past. Sommige supplementen bevatten slechts één specifieke voedingsstof, terwijl anderen een combinatie van voedingsstoffen bevatten, deze worden vaak 'multi's' genoemd.

3. Eén specifieke voedingsstof:

Als je weet dat je een tekort hebt aan een bepaalde voedingsstof in je dagelijkse voeding, bijvoorbeeld vanwege een speciaal dieet zoals vegetarisme, kun je overwegen om een supplement te nemen dat alleen die specifieke voedingsstof bevat

4. Multi-supplementen:

Als je geen specifieke tekorten hebt, maar toch wat extra ondersteuning wilt voor algemene gezondheid, kun je kiezen voor een multivitamine. Bij het selecteren van een multivitamine is het belangrijk dat deze een breed scala aan mineralen bevat, met uitzondering van fosfor, fluor en natrium, omdat deze al in voldoende hoeveelheden in voeding voorkomen

5. Dosering:

De dosering van een supplement is cruciaal. Te lage doseringen maken het moeilijk om tekorten aan te vullen, terwijl te hoge doseringen schadelijk kunnen zijn. Sommige vitaminen en mineralen hebben een maximale dosering, zoals vitamine A en D. Voor andere voedingsstoffen geldt dit mogelijk niet, maar het is altijd verstandig om de informatie op de verpakking of in de bijsluiter te raadplegen. Bij twijfel is het aan te raden om advies in te winnen bij een arts of een deskundige.

6. Verbindingsstoffen en hulpstoffen:

De meeste vitaminen en mineralen kunnen niet op zichzelf in supplementen worden verwerkt. Ze worden gekoppeld aan andere stoffen, bekend als verbindingsstoffen. Een goed supplement bevat zo min mogelijk hulpstoffen en vermijdt veelvoorkomende allergie-uitlokkers, zoals gist, gluten, maïs, lactose en soja, evenals kunstmatige kleur- en smaakstoffen.

7. Kwaliteit over prijs:

Het is verleidelijk om te kiezen voor de goedkoopste supplementen, maar goedkoop kan soms duurkoop zijn als de kwaliteit niet optimaal is. Duurdere merken vermelden vaak welke verbindingsstoffen ze gebruiken en waarom deze belangrijk zijn voor de opname in het lichaam. Het loont vaak de moeite om te investeren in merken die transparant zijn over hun ingrediënten en productiemethoden, omdat deze doorgaans betere resultaten opleveren.

In conclusie is het kiezen van het juiste supplement een belangrijke beslissing voor je gezondheid. Het is raadzaam om eerst met een echte kenner te overleggen voordat je met supplementen begint, vooral als je specifieke gezondheidsproblemen hebt of medicijnen gebruikt. Het kennen van je individuele behoeften en het maken van weloverwogen keuzes kan helpen om de voordelen van supplementen te maximaliseren en mogelijke risico's te minimaliseren.

Waarom is Bodytec training zo effectief?

Bodytec training met elektroden is geen doorsnee sportmethode; het is een bewezen effectieve training. In deze blog leggen we&n...

Lees meer

Waarom is het belangrijk om niet te veel buikvet te hebben? 

Vet rondom je buik is nadeliger voor je gezondheid dan vet op andere plekken van je lichaam. De hoeveelheid buikvet wordt dan o...

Lees meer
Meer nieuws
  • Vacature Personal coach!

    Vacature Personal coach!

    Wij zijn opzoek naar een nieuwe Personal coach!

    Lees meer
  • Tarieven

    Tarieven

    Voor welke rittenkaart kiest u?

    Klik hier
  • Bodytec

    Bodytec

    Lees hier alles over de Bodytec!

    Lees meer
Christine van Steekelenburg

"Al sinds 2016 train ik met mijn man bij Bodytec Studio. Sinds die tijd voelen wij ons sterker en fitter."

Christine van Steekelenburg
Bodytec Studio

"Het voedingstraject heb ik ruim 3 maanden gevolgd bij voedingscoach Chantal. "

Bodytec Studio
Manou Sonneveld

"Door Bodytec kan ik mijn armen weer soepel bewegen na mijn bedrijfsongeval. Ik ben superblij dat dit op mijn pad is gekomen"

Manou Sonneveld
Klant aan het woord: Robert Mansveld

"De persoonlijke begeleiding die ik krijg, zorgt ervoor dat je de oefeningen op de juiste manier uitvoert"

Klant aan het woord: Robert Mansveld
Mariska van Erk

"Twee keer per week Bodyteccen bij Bodytec Studio De Lier is voor mij een hele mooie aanvulling en past bij mijn levensstijl"

Mariska van Erk
Anja van Oosten en Simone Duivelshof

"Wij zijn zo blij dat we weer van de crosstrainer gebruik kunnen maken!"

Anja van Oosten en Simone Duivelshof
Angelique Bekooy

"Bijna mag ik alweer mijn zesde les gaan volgen. 1,5 maand geleden startte ik met een proefles en was direct enthousiast!"

Angelique Bekooy
Danny Barends

"Hoe leuk is het om samen met manlief wekelijks een Bodytec les te volgen"

Danny Barends
Jessica Tanke, 43 jaar

"Eén of twee keer bodyteccen per week geeft al een goed resultaat"

Jessica Tanke, 43 jaar
Marielle Hofstede

"We moeten creatief zijn in deze tijd! Online sporten met Sonja is echt een super alternatief!"

Marielle Hofstede
Rianne Zwaneveld en Mieke Zeelenburg

"Ons motto: Het is goed voor je lijf en mind"

Rianne Zwaneveld en Mieke Zeelenburg
Piet Vijverberg, 75 jaar

"De Bodytec wordt geheel aangepast op mijn lichaam en kunnen"

Piet Vijverberg, 75 jaar
Rene Kramer, 52 jaar

"Ik train nu bijna 2 jaar bij de Bodytec studio met als primair doel om fitter te worden. "

Rene Kramer, 52 jaar
Eric Hokke, 46 jaar

"Ik zal niet zeggen dat wanneer je gaat Bodyteccen, de reuma gegarandeerd verdwijnt, maar bij mij is dit wel het geval"

Eric Hokke, 46 jaar
Carla van Koppen, 63 jaar

"Sinds ik aan Bodytec doe, ga ik pijnloos door het leven. Ik doe alles weer en heb geen verzuring meer aan mijn bovenbenen."

Carla van Koppen, 63 jaar
Lenie Middelburg, 58 jaar

"Sinds ik Bodytec bij de Bodytec Studio sta ik anders in het leven"

Lenie Middelburg, 58 jaar
Marieke Boonman, 42 jaar

"Wat een pracht resultaat! Marieke is door een vriendin bij Bodytec Studio terecht gekomen omdat ze graag fitter en sterker wil"

Marieke Boonman, 42 jaar
Bianca Kruize, 36 jaar

"Na de Bodytec voel ik me weer als nieuw"

Bianca Kruize, 36 jaar