(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','https://www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-103409407-1', 'auto'); ga('require', 'displayfeatures'); ga('send', 'pageview'); ga('set', 'anonymizeIP', true); google-site-verification=Cf_hv0nZ2VRF70VXy-_h3BP_WITai_BI2a7VZ75Io_A

Het wisselen van de seizoenen heeft ook een impact op je lichaam

Het wisselen van de seizoenen heeft ook een impact op je lichaam.

Misschien voel je het nu al dat je het leuker vindt om te cocoonen op de bank. Of dat je zin krijgt om zwaarder en ongezonder te eten. Er is helemaal niets mis mee, maar als je er vaak aan toegeeft aan deze behoefte, heeft ongezond eten niet alleen een nadelig effect op je gewicht, maar ook op je gezondheid, weerstand en gemoedstoestand.De zomer en de winter vragen een andere aanpak voor je lichaam en dat heeft allemaal te maken onze biologische klok. De processen in ons lichaam zijn helemaal anders in de dag dan in de nacht.

In de nacht wil je lichaam herstellen en zet het daardoor alle andere processen op een laag pitje en voor je lichaam is het ondergaan van de zon de omschakeling naar de nacht. Zodra je lichaam dit signaleert wordt het hormoon melatonine aangemaakt. Dit hormoon draagt eraan bij dat je lichaam zich voorbereidt op de nacht: je wordt moe en wilt gaan slapen.

En omdat we in de herfst aanzienlijk minder zonuren hebben dan in de zomer, wordt bij veel mensen meer melatonine aangemaakt tijdens deze herfstmaanden. Dit kan als gevolg hebben dat je minder energie ervaart. Het kan zelfs zo zijn dat je hierdoor constant het gevoel hebt naar bed te willen.

Door het gebrek aan energie kan de behoefte aan eten toenemen. Koolhydraatrijk voedsel zoals brood, pasta, aardappelen en bewerkt voedsel met geraffineerde suikers is dan erg aantrekkelijk, omdat het snel energie geeft. Maar juist door snelle koolhydraten te eten krijg je meer energiedips, ervaar je vaker een hongergevoel en is de kans groot dat je aankomt in gewicht. En net nu de dagen korter en somberder worden wil je juist extra goed voor jezelf zorgen.

Enkele tips die je direct kan toepassen om goed voor je lijf te zorgen

VERMIJD ENKELVOUDIGE KOOLHYDRATEN

Koekjes, chips, kant en klare maaltijden zitten vol met koolhydraten. Maar ook in aardappel, pasta, brood, rijst zitten deze enkelvoudige koolhydraten. Hoe meer je ervan gaat eten hoe meer je er behoefte aan hebt. Anderzijds gaan ze er ook voor zorgen dat je lichaam hierdoor vetreserves gaat aanleggen en lager in energie komt

WARME OF KOUDE GERECHTEN ETEN?

Misschien heb je meer behoefte om warm te eten. Dat is normaal en luisteren naar je lichaam is hier de boodschap. Een heerlijke warme soep kan je echt goed doen.


EET VOEDING WAAR VEEL VOEDINGSTOFFEN IN ZITTEN

Onze voeding bevat de dag van vandaag veel lege calorieën d.w.z. dat je wel calorieën binnenkrijgt maar dat het aantal voedingsstoffen laag ligt. Zelfs in onze groenten en fruit zit door de jaren heen minder en minder vitamine en mineralen in. Kies dus voor voeding waarmee je veel voedingstoffen binnenkrijgt, plantaardige proteïne, gezonde vetten, vitamine en mineralen, vezels zijn essentieel om je lichaam gezond, vitaal en top fit te houden.

DRINK VOLDOENDE

Water is essentieel voor je lichaam, een tekort aan water geeft je altijd een tekort aan energie omdat al je processen in je lichaam niet optimaal kunnen werken. Dit komt omdat ze een vochtrijke omgeving nodig hebben. Ook wordt voeding door water omgezet in energie. Laat je echter in deze periode niet verleiden door oppeppende warme dranken zoals koffie of een kop warme chocolademelk. Het geeft je even energie maar net zo snel als ze energie geven ze ook een daling aan energie in je lichaam en ga je er meer van drinken, denkende dat je er energie van krijgt terwijl het net je energie verlaagt.

Als je merkt dat je moe opstaat en naar koffie grijpt, is het wellicht aan te raden je voedingspatroon eens onder de loep te nemen. Laat ook suiker en alcohol zoveel mogelijk achterwege. Deze hebben een grote impact op je hormoonhuishouding en je gemoedstand. Ze weglaten zorgt ervoor dat je lichaam veel meer rust ervaart en je lekkerder voelt


ZORG VOOR ONTSPANNING EN BEWEEG MEER

Neem wat meer tijd voor jezelf. Ga op tijd naar bed, over het algemeen gaan mensen te laat slapen en staan ze veel onder stress. Ga naar buiten voor een heerlijke herfstwandeling. Creëer dagelijkse routines waarbij je op vaste dagen en tijden lekker gaat bewegen en sporten. De plan je les in de studio het liefst 2 keer per week, het gaat je energielevel een boost geven.
 

Supplement-tips voor een ijzersterke weerstand in de herfst 


VITAMINE C 

Vitamine C ondersteunt een sterke weerstand. In de donkere maanden van het jaar kun je er daarom best wat extra van gebruiken. De kou en de kortere dagen kunnen ertoe leiden dat je weerstand een stuk lager is dan tijdens de zomermaanden. Daarnaast komt vitamine C de botten, tanden, huid en bloedvaten ten goede. Ook draagt het bij aan een gezond zenuwstelsel en de juiste energievoorziening.

VITAMINE D 

Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in onze huid aangemaakt. Daarom staat deze vitamine ook wel bekend als ‘zonnevitamine’. Omdat wij in de herfst- en wintermaanden meestal amper zonlicht zien, kan vitamine D een mooi supplement zijn om bij te slikken. Het heeft namelijk een aantal belangrijke functies in ons lichaam: het draagt bij aan sterkere botten en gewrichten en het stimuleert de spierfunctie. Vitamine D speelt ook een rol in het immuunsysteem, oftewel onze weerstand, die erg op de proef wordt gesteld tijdens de donkere maanden van het jaar.

SELENIUM

Draagt bij aan het behoud van normale nagels en normaal haar. Ondersteunt het immuunsysteem en het draagt bij aan het behoud van normale nagels en normaal haar, het beschermt je lichaam tegen vrije radicale. Het ondersteunt de schildklier en draagt bij aan de productie van zaadcellen.

Heb jij behoefte aan meer informatie of heb je vragen over voeding? Maak dan vandaag nog een afspraak met mij via chantal@bodytecstudio.nl of informeer bij jouw personal coach in de studio.

Chantal

10 tussendoortjes onder de 100 kcal

De een eet drie maaltijden per dag en de ander houdt ervan om deze drie hoofdmaaltijden aan te vullen met twee of drie tussendo...

Lees meer

Verkouden of griep? Dit kan je doen om snel weer te herstellen

Heb je het griepvirus te pakken, dan ligt een verminderde eetlust op de loer. En dat terwijl gezonde voeding bij koorts van gro...

Lees meer
Meer nieuws
  • Vacature Personal coach!

    Vacature Personal coach!

    Wij zijn opzoek naar een nieuwe Personal coach!

    Lees meer
  • Tarieven

    Tarieven

    Voor welke rittenkaart kiest u?

    Klik hier
  • Bodytec

    Bodytec

    Lees hier alles over de Bodytec!

    Lees meer
Manou Sonneveld

"Door Bodytec kan ik mijn armen weer soepel bewegen na mijn bedrijfsongeval. Ik ben superblij dat dit op mijn pad is gekomen"

Manou Sonneveld
Klant aan het woord: Robert Mansveld

"De persoonlijke begeleiding die ik krijg, zorgt ervoor dat je de oefeningen op de juiste manier uitvoert"

Klant aan het woord: Robert Mansveld
Mariska van Erk

"Twee keer per week Bodyteccen bij Bodytec Studio De Lier is voor mij een hele mooie aanvulling en past bij mijn levensstijl"

Mariska van Erk
Anja van Oosten en Simone Duivelshof

"Wij zijn zo blij dat we weer van de crosstrainer gebruik kunnen maken!"

Anja van Oosten en Simone Duivelshof
Angelique Bekooy

"Bijna mag ik alweer mijn zesde les gaan volgen. 1,5 maand geleden startte ik met een proefles en was direct enthousiast!"

Angelique Bekooy
Danny Barends

"Hoe leuk is het om samen met manlief wekelijks een Bodytec les te volgen"

Danny Barends
Jessica Tanke, 43 jaar

"Eén of twee keer bodyteccen per week geeft al een goed resultaat"

Jessica Tanke, 43 jaar
Marielle Hofstede

"We moeten creatief zijn in deze tijd! Online sporten met Sonja is echt een super alternatief!"

Marielle Hofstede
Rianne Zwaneveld en Mieke Zeelenburg

"Ons motto: Het is goed voor je lijf en mind"

Rianne Zwaneveld en Mieke Zeelenburg
Piet Vijverberg, 75 jaar

"De Bodytec wordt geheel aangepast op mijn lichaam en kunnen"

Piet Vijverberg, 75 jaar
Rene Kramer, 52 jaar

"Ik train nu bijna 2 jaar bij de Bodytec studio met als primair doel om fitter te worden. "

Rene Kramer, 52 jaar
Eric Hokke, 46 jaar

"Ik zal niet zeggen dat wanneer je gaat Bodyteccen, de reuma gegarandeerd verdwijnt, maar bij mij is dit wel het geval"

Eric Hokke, 46 jaar
Carla van Koppen, 63 jaar

"Sinds ik aan Bodytec doe, ga ik pijnloos door het leven. Ik doe alles weer en heb geen verzuring meer aan mijn bovenbenen."

Carla van Koppen, 63 jaar
Lenie Middelburg, 58 jaar

"Sinds ik Bodytec bij de Bodytec Studio sta ik anders in het leven"

Lenie Middelburg, 58 jaar
Marieke Boonman, 42 jaar

"Wat een pracht resultaat! Marieke is door een vriendin bij Bodytec Studio terecht gekomen omdat ze graag fitter en sterker wil"

Marieke Boonman, 42 jaar
Bianca Kruize, 36 jaar

"Na de Bodytec voel ik me weer als nieuw"

Bianca Kruize, 36 jaar